Dag 13, Zaterdag 15 September, 2007

Na het ontbijt wat huishoudelijke klusjes gedaan zoals de watertank vullen en de WC legen, kreeg van een nederlandse buur nog een goede tip om de watertank te vullen, hij zag mij klooien met een jerrycan met een schenktuitje en de helft van het water loopt er dan altijd naast omdat de opening in de zijkant zit. Hij had een 90º bocht van 80 Ø pvc en die past precies in de buitenste opening van de vuldop, kun je daar gewoon het water in gieten. Gauw zo'n ding halen, ideaal. Verderop stonden Nederlanders uit Alkmaar, hij werkte bij het spoor en kon Ittie haar zwager wel, ze hadden een camper gehuurd van een particulier en hij had geen olie aan de peilstok. Ik zei, dan zit er te weinig olie in, ja maar hij zei, ik heb er al 2 liter bijgegooid en nog geen olie aan de stok. Ik zei, dan zit er nog steeds te weinig in, hij had nog een halve liter staan en dat heeft hij er bij gegooid en toen had hij net olie aan het puntje, dus ik zei, nog een liter en je hebt hem weer op peil. Hij heeft goed mazzel gehad, het waren aardige mensen en we hebben leuk met hen gesproken. Verderop stonden een paar Belgen waar we ook even leuk mee hebben gesproken, het blijft een leuke taal dat vlaams, die vrouw had een heel verhaal over hoe ze op een tolweg waren terechtgekomen zonder kaartje (lukt volgens mij alleen een Belg) en vervolgens 65 euro boete kregen. En dat ze een heuvel opliep om een 'foto te trekken' en dat ze door een hond werd nagezeten. Ittie wilde met alle geweld naar een Lidl (ik ook wel een beetje) en er moest ergens een zijn die met de bus te bereiken was. dus wij bij de bushalte wachten, eindelijk komt er een bus, volgt die een heel andere route dan de bus naar Porto, blijken we in de verkeerde te zitten en belanden we in een verkeerde wijk. Gelukkig zat er een Portugees naast ons die doorkreeg dat wij naar de Lidl wilden en hij moest ook die kant op Manuel heet hij. We zijn dus met hem overgestapt op een andere bus en hij heeft ons laten uitstappen voor de Lidl, de mensen zijn hier erg behulpzaam en aardig. Bij de Lidl flink ingeslagen, bier en vlees (we gaan vanavond BBQ en ), dus we liepen ons het schompus te sjouwen. We konden niet op de zelfde bus stappen als waar we vanaf kwamen want dat was de verkeerde lijn. Dus op zoek naar een andere halte. Ittie vragen aan een man die net een paar schilderijen een fabriek in bracht, we hebben een poosje over de kaart gebogen gestaan maar hij wist het ook niet. Op een gegeven moment zei hij, wacht maar even, hij bracht zijn schilderijen naar binnen en heeft ons toen persoonlijk met de auto naar de camping gebracht, zijn naam was Fernando. Dat was wel super aardig, het leverde hem 3 dikke tuuten van Ittie op, heel sympathiek. Terug op de camping waren er nog meer nederlanders achter ons komen staan, die wilden vanavond naar Porto met de bus en die hadden een klein hondje (Daan) die ze in de auto wilden achterlaten. Ittie zij, geef ons maar een sleutel, we gaan vanavond nog even naar het strand dan nemen we Daan wel ff mee. Dus so gezegd zo geDaan, we zijn met Daan naar het strand gegaan, het was wel uitkijken dat we niet op Daan gingen staan, maar het was een lief beestje, je had geen hond aan Daan. Zijn baasje kwam trouwens ook uit Leeuwarden vanDaan. Toen we van het strand terug kwamen stond er een grote bus uit nederland met 7 slaaptentjes er bovenop (van die dingen die je wel op een personenauto ziet staan en waar twee man in kunnen slapen), dat ding bleek van Drenthe tours te zijn, met chauffeur, die maakten een tour door portugal, de gasten waren per vliegtuig aangekomen en moeten zelf boodschappen doen en koken( dit kan in de bus en buiten) een leuke manier om vakantie te vieren met een ploeg. Inmiddels hadden een stel Portugezen hun camper in onze voortuin geparkeerd waar Ittie niet zo blij mee was, maar ik zei, we gaan morgenvroeg immers toch weg. Morgen gaan we een 90 km naar het noorden, naar Caminha, de noordelijkste camping in Portugal.

BBQ op de camping

We zijn met Daan naar het strand gegaan

Zonsondergang

De campeerbus

Dag 14, Zondag 16 September , 2007

Vanmorgen hebben we de boel ingepakt, afscheid van de buren genomen, (de Alkmaarders hadden we al uitgezwaaid, die waren al weg) Onze Belgische buurman was bang dat onze camper met koude motor niet bij de helling op kwam maar ik zei, dat doetie op zijn sloffen. We zijn lekker rustig noordwaards gereden en na zo'n anderhalf uur waren we alweer op de camping, de omgeving is hier veel mooier dan waar we vandaan komen, iets meer heuvelachtig. Ik reed de camping op en zou achteruit een veldje oprijden toen mijn wielen begonnen door te slippen, rul zand. Nog een paar meter en ik zat dus muurvast, ik ben meteen maar uitgestapt om hem niet nog verder in te graven en er kwam al een Portugees aan lopen die me er wel uit wilde trekken, ook weer heel aardig, we hadden echter allebei geen sleepkabel, dus is hij even naar de receptie gelopen om een touw op te halen. Nadat de kabels waren bevestigd trok hij me zo weer vlot (een 4 weel drive he), een Engelsman vond dat we beter achteruit konden maar ik zei, hij trekt me der zo uit. Daara achteruit wat verderop het veldje opgereden, daar was de grond wat steviger en nu staan we goed. De schotel is weer gericht en we zijn al op het strand geweest, nog mooier strand dan bij Porto. 's Middags zijn we even naar het stadje gefietst, er is hier al meer te beleven dan waar we vandaan komen, allemaal leuke sneupwinkeltjes en in het centrum een groot plein met allemaal terrassen vol mensen, we weten niet waarom het hier zo druk is maar het is wel gezellig. Op de camping terug had Ittie onze Portugese vrienden de kaasschaaf even gedemonstreerd, dat kennen ze hier helemaal niet, een zuinige Holandse uitvinding.Tegen het eind van de middag pakten alle Portugezen hun boeltje in en gingen weer naar huis. Ook onze vrienden gingen er weer vandoor. Ik heb ze een CD tje van Rumpus gegeven voor de hulp, daar waren ze zeer blij mee en we hebben het adres van onze website gegeven, kunnen ze zichzelf later nog eens terug zien. Als het morgen mooi weer is gaan we aan het strand liggen en in zee zwemmen.

Klein kerkje in Caminha

En van binnen

Gebouwen rond het plein .