Dag 11, Donderdag 13 September, 2007.

Om een uur of 9 weer gaan rijden, na zo'n 10 km de Portugese grens overgestoken en richting de kust. Het landschap in portugal is mooier dan dat in de binnenlanden van Spanje. Na zo'n 375 km kwamen we aan op de camping boven Porto, het is een grote stad het is hier een drukte van belang op de wegen. Op de camping is het weer landjekap maar gelukkig waren we mooi op tijd en hebben een mooi plekje gereserveerd. Vanacht in Salamanca heeft het geregend, onderweg ook een paar sputters gehad en het is de hele dag bewolkt geweest, maar nu schijnt de zon weer, het is nu 19:00 uur. Morgen gaan we met de bus naar Porto, dat moet ook wel een mooie stad zijn. Ittie had vanmiddag al even bij het strand gekeken mar het was wat mistig. De onmiskenbare Nederlanders staan hier naturlijk ook weer.

De Portugese grens

Portugees landschap

Een beetje nevelig maar wel mooi

Dag 12, Vrijdag 14 September, 2007

Vanmorgen hebben we elkaar gefeliciteerd met de verjaardag van Marcelle, (Ittie haar dochter) en Ittie heeft ff gebeld. een uur of 10 de bus naar Porto genomen, de bushalte is pal voor de camping dus dat is mooi, het is een dik uur rijden met de bus door allemaal voorstadjes heen voor maar 1,25 Euro. In het centrum van Porto zijn we uitgestapt en bij de tourist information een citymap gehaald en gevraagd hoe het met de sightseeing bussen zat. Een kaartje kost 10 euro voor 24 uur voor zowel de rode als de blauwe route. De bussen rijden hier echter minder frequent als in Barcelona zodat je al gauw een half uur tot 3 kwartier staat te wachten bij een halte. Timetables zijn er niet, kan ook bijna niet met het drukke verkeer hier, de bus staat meer stil dan hij rijd. Het verkeer deed mij weer denken aan Sorrento en Napels aan de westkant van Italie, elkaar klemzetten en dan toeteren. Porto is wel een mooie stad, wel veel armoede, veel woningen zijn in zeer slechte staat. Wel veel leuke kleine huisjes (deed mij denken aan wijkjes in Leeuwarden van vroeger). In Italie is het ook allemaal vervallen en slecht onderhouden maar dat vind ik persoonlijk toch sfeervoller, Porto doet echt armoedig en troosteloos aan. Er zijn wel een paar schitterende bruggen en kerken en vanaf bepaalde hoge plaatsen heb je prachtig uitzicht over de stad en de haven, we hebben aan de boulevard een bakje koffie gedronken. De rode en de blauwe route hebben we allebei gereden, zijn met veel gevraag en gezoek uiteindelijk bij een groot winkelcentrum terechtgekomen waar we wat boodschapjes hebben gedaan. Daarna met de stadsbus weer richting centrum(dat kon ook op onze 24 uur sightseeing kaartjes).Bij een bakker hebben we een gebakje gehaald en dat lekker opgegeten op Marcelle haar verjaardag. Daarna op het plein op de bus gewacht, al met al waren we een uur of 9 weer op de camping terug. We hebben allebei zoiets van Porto hebben we nu wel gezien, morgen maar een rustdag.

Druk verkeer in Porto

Mooie gebouwen

Nog meer gebouwen

En straatjes
Veel huizen bekleed met tegels
Cathedraal
Tegel mozaiek
Hele kleine huisjes
Een betonnen brug
en een stalen
de Boulevard
Het gebak van Marcelle (de rekening krijgt ze nog)