Dag 7, Woensdag 20 September, 2006.

Vanmorgen de gratis bus naar het station genomen en op de trein naar chinque terra gestapt, we zijn doorgerenden naar het laatste van de vijf stadjes en daar wat rondgelopen, wat een schitterende omgeving, je proeft echt weer de italiaanse sfeer hier. De vijf dorpjes zijn vissersdorpjes, tegen de berghelling opgebouwd. Ongelofelijk hoe ze het voor elkaar krijgen, alles zit op en aan elkaar vastgebouwd. De vissers hebben hun bootjes voor hun deur gewoon in de straat liggen.We zijn van het laatste dorpje Riomaggiore naar het vierde Manarola gelopen via een bergweggetje langs de zee. een half uur lopen, was goed te doen, het uitzicht was geweldig. In Manarola ook weer door het centrum gelopen en toe weer verder naar Corniglia, Dat was een wandeling van zowat een uur met een behoorlijke klim er in, maar ook nog goed te doen, de laatste klim naar het dorp was echter een trap met behoorlijk wat treden, dat was zweten geblazen, op karakter naar boven geklommen en aldaar ons brood en water verorberd, er was een openbaar toilet waar we even gebruik van gemaakt hebben. Dit centrum stelde niet zo veel voor dus zijn we de trap maar weer afgedaald en hebben de trein naar Vernazza gepakt, het tweede dorp. Ook weer door het cenrum gelopen, het was hier gezellig druk en er speelde een bandje op het plein bij het station. We hebben hier een heerlijk italiaans ijsje genomen en zijn toen met de trein naar het eerste dorpje Monterosso gereden, we zagen het dorpje al liggen vanuit de trein, maar die moest toen nog door een tunnel voordat wij bij het station uit konden stappen. Dat was weer lopen geblazen dus, ook hier nog wat door het centrum geslenterd en toen de trein terug naar Deiva del mare. Op het perron raakte Ittie weer aan de praat met een italiaans vrouwtje ( met handen en voeten ), die vroeg natuurlijk toen ze hoorde dat we uit nederland kwamen of we uit Amsterdam kwamen. Nee zei Ittie to the north. O' zij dat vrouwtje toen 'uit Leeuwarden?' Ittie viel zowat van haar muurtje. Het bleek dat die vrouw een broer had die in Leeuwarden heeft gewoond en met een nederlandse is getrouwd. Toen we uiteindelijk op het station in Deiva aankwamen moesten we een uur op de bus wachten, dus zijn we maar weer gaan lopen richting de camping, Ittie heeft onderweg nog een paar keer de duim opgestoken maar dat lukt niet zo best als ik er bij loop. Toen we het terrein van de camping op liepen reed de bus net weg richting het station. We hebben weer een hoop gezien en gedaan vandaag, morgen rijden we richting Rome.

Dag 8, Donderdag 21 September, 2006

Vanmorgen zijn we om 9 uur vertrokken van de camping in Deiva del Mare. We hebben een voorspoedige reis gehad en zijn na zo'n 450 km via de Autostrada aangekomen op camping Parco del Mare bij het stadje Anguillara Sabaziqa aan het Lago Bracciano zo'n 35 km boven Rome, dit meer diende in de tijd van de romeinen als drinkwatervoorziening van Rome, het water werd toen via aquaducten naar Rome geleid. Ittie heeft bij de receptie al kaartjes gekocht voor de bus, trein en Metro, kunnen we voor 6 euro de hele dag op en afstappen. We zijn vanmiddag even naar de suppermarcato wezen fietsen, zo'n 4 km verderop om wat brood en bier te halen. Het is een schitterende camping hier, hij staat vol met nederlanders. Vanavond heb ik de eerste zonsondergang van deze vakantie mogen fotograveren. Oordeel zelf. Morgen moeten we om 8:20 de bus pakken en gaan we naar Rome.

Ons plekje op de camping

Even op de fiets naar de supermarkt