Dag 23, Zaterdag 10 Oktober, 2009

We hadden gisteravond verschillende buren gevraagd wat de juiste tijd is, want we worden helemaal gek hier, nu begonnen ze weer over daylaght saving in NSW, en we moeten hier Perth tijd aanhouden. We moesten vanochtend om half acht voor de camping staan waar we opgehaald werden voor de tour. De gids noemde zichzelf crazy Jeff en was 10 minutes late zodat hij meteen van Ittie op zijn flikker kreeg. Dus de stemming zat er gelijk in, we waren met 5 koppels van de camping, uit Italie, Zwitserland, Duitsland en Nederland, voornamelijk jongelui. Onze gids Jeff heeft de hele tour niets anders gedaan dan praten, uitleg over de omgeving, de namen van de Gorges en als er even niets te vertellen was dan had hij wel een raadsel. Als je zo'n raadsel oploste kreeg je een snoepje, bon bon of een lolly (zo zei Jeff het) Maar hij heeft ons de mooiste plekjes laten zien, het eerste bergmeertje waar we ook in mochten zwemmen en onder een waterval zitten voor een rugmasage was net het paradijs, zo mooi. Van de andere Gorges zijn we alleen naar de lookouts geweest want dat waren wandelingen tot 3 uur en daar hadden we de tijd niet voor. De laatste zijn we wel in afgedaald en na klauteren zwemmen waden en glibberen kwamen we in een kloof met een meertje waar de andere tours je niet mee naartoe nemen omdat het te gevaarlijk is. Onze gids was echter zeer oplettend en deed voor wat wij precies na moesten doen, een aantal mensen (waaronder Ittie) gleden in het water onderuit omdat de rotsen spekglad waren maar niemand heeft zich bezeerd. Het was een indrukwekkende ervaring die je maar een keer in je leven meemaakt. Ik heb weer honderden foto's gemaakt en ik weet niet of de schoonheid daar wel uit te halen valt, dit moet je gewoon zelf ervaren. De lunch en de thee was ook perfect geregeld, Jeffs vrouw had fruitcakes, muffins, salades en fruit en nog veel meer klaargemaakt wat we op de Ausie way hebben genuttigt. In de wind, muggen wegslaand. Het was een geweldige dag, Bekijk de foto's maar ik denk niet dat jullie er uit halen wat wij hebben ervaren, we waren zwaar onder de indruk.
thank you Jeff for a greath day! We love Australia!

Als je in de buurt van Tom Price bent, boek dan een tour bij Pilbara Gorge Tours www.pilbaragorgetours.com.au

De Dales Gorge

Mensen aan het zwemmen in de poel

Kijk en geniet

Prachtige boom
De Fern pool
Hier hebben we gezwommen, het paradijs
Onze bus en de Flying doctors
Gravel road zo'n 40 km lang
zo
zeg
gen

Dag 24, Zondag 11 Oktober, 2009

Vanmorgen om ualf 9 moesten we ons melden voor de information centre in Tom Price, daar moesten we even wachten om te kijken of er meer dan 10 mensen zouden komen anders ging de tour naar de mijn niet door. Gelukkig was al snel duidelijk dat we er meer zouden hebben en zijn we om 9 uur opgepikt door een grote touringkar met 17 mensen. De mijn was vlakbij, we moesten allemaal een veiligheidsbril en een helm (een hardhat) dragen, volgens de chauffeur van de touringkar hadden we die helm ook nodig als we naar het zwembad van Tom Price wilden want dat was nog in aanbouw en er zat nog geen water in, ha ha. De mijn was indrukwekkend, alles is daar groot, en dan bedoel ik GROOT, er worden stukken rots opgeblazen en de brokstukken worden in giga trucks vervoerd naar een crusher die het vermaald, gefilterd en daarna wordt de ijzererts in treinen geladen van zo'n 2 km lang en weggevoerd om er ijzer van te maken. Die trucks waar het mee vervoerd wordt zijn enorm, bijna 6 meter hoog, 7 meter breed en 12 meter lang, er zit een 16 cylinder motor in van 1600 pk, het ding weegt leeg bijna 100 ton en neemt 3000 liter diesel mee, volgens mij heb ik hem wel eens op discovery gezien bij really big things. Na de tour om een uur of 10 zijn we nog even naar de coles supermarkt geweest voor brood en toen vertrokken richting Coral Bay Na ongeveer 400 km weer faschinerende landschappen en door vol in de ankers te gaan een hagedis van 1,5 meter het leven te hebben gered (de schoenen lagen van achter onder het bed tussen de voorstoelen) kwamen we om half 4 bij Nanutara Roadhouse aan, hier hebben we getankt en een ijslolly gehad, ze hebben hier een camping (een terein waar je de camper neer kunt zetten ) wij waren op tijd dus hebben we de camper onder de enige boom die schaduw gaf neergezet en tot onze verbazing zijn de toiletten de schoonste die we tot nu toe hebben meegemaakt ;-) We kwamen hier ook weer Helmut en Elfrieda tegen de duitsers die halverwege de tour gisteren waren opgestapt en die we vanmorgen bij de mijntour ook weer troffen. Deze twee oudjes blijken met een personenauto en een klein tentje op reis te zijn, vind ik wel stoer. We hebben een tijdje onder de veranda van het roadhouse gezeten na het eten, er stond een pracht van een Kenworth Truck waar ik een paar foto's van heb genomen, ik vroeg de chauffeur hoe hij dat ding zo mooi schoon hield in dit land en hij zei, door niet te veel te werken. Een aardige knaap, het was zijn eigen wagen en hij was trots dat wij hem zo mooi vonden, we mochten zelfs even binnen kijken, alles aan boord, Tot tv aan toe en alles bekleed met dik leer echt een prachtwagen. Hij heeft tanks om 2000 liter diesel mee te nemen. De jongens van het tankstation waren klaar met werken en gingen een potje poolen onder de veranda, deze knapen Gary Knock en Daniel Rogers komen uit Engeland en werken hier een poosje om geld te verdienen waarna ze weer verder trekken, we hebben wel leuk met ze gepraat, Engelse en Hollandse humor gaat goed samen. De jongens kenden elkaar niet en hebben elkaar hier ontmoet, ze vonden Ittie het meest Nederlandse accent hebben dat ze ooit hadden gehoord terwijl tenminste Gary een engels accent had wat pijn deed aan je oren maar toch weer heel mooi klonk, we hebben een leuke avond gehad.

Klaar voor een bezoekaan de mijn

Zoekplaatje, waar is Ittie

Zoekplaatje, waar is de camper