Onze vakantie naar het oostblok

Dag 1, Vrijdag 29 Augustus, 2008.

's Morgens de fietsen op de auto gezet en om een uur of half 10 vertrokken richting Nieuweschans. Tot Groningen ging alles vlekkeloos, het VW tje reed als een trein, het weer was perfect, niet te warm, en het was niet druk. Voorbij Groningen deed ik de lichten aan omdat het wat donker werd. Even later zag ik dat de stroom van de sigaretten aansteker weg was waardoor mijn routeplanner er mee ophield. Gestopt op een parkeerplaats bij Winschoten en de zekering bekeken, die bleek heel te zijn. Toen verder op onderzoek uit hoe dat kon, gelukkig hadden we de multimeter bij ons zodat ik wat kon meten (wijs geworden tijdens vorige vakanties) Na wat schuiven met stekkertjes en het opblazen van 2 glaszekeringen, een adapter en mijn GPS ontvanger bleek dat ik twee draden verkeerd had aangesloten waardoor de sigarettenaansteker uitging als de lampen aan gingen. Dat was dus opelost, alleen deed mijn routeplanner het dus niet meer, gelukkig hebben we er twee, krijgen we ook geen ruzie over wie zijn Tom Tom gelijk heeft ;-). Daarna verder via Bremen, Hannover, Magdeburg richting Berlijn, na twee keer in een stau te hebben gestaan kwamen we om 17:15 aan op camping Schwielowsee, 12 km van Potsdam. We zitten hier in voormalig oostduitsland en het eerst wat ons opvalt is dat alles hier nieuw is, niks grijs en grauw. De eigenaar van de camping had daar schik om, hij zei, dat zeggen de west duitsers hier ook altijd. Een hele geschikte man met veel humor. Hij legde uit dat hij als kind een prima beschermde jeugd heeft gehad in het oosten maar dat hij wel blij was dat het nu één land is. Voor mensen die willen werken is het er veel beter op geworden. Morgen gaan we op de fiets naar Potsdam, 12 km dus dat wordt weer leuk. Potsdam schijnt de moeite waard te zijn volgens de campingbaas. Het is nu 22:00 uur geweest en we gaan straks op bed, we hebben een tl buisje in de tent hangen en daar komen alle insecten van oostduitsland nu op af, dus straks het licht uit, de schuifpui in onze slaapkamer dicht en dan binnen het licht weer aan.

Stau
Ons stekje
Muggen verzameling
Onze schuifpui

Dag 2, Zaterdag 30 Augustus, 2008.

We hebben ons vanacht het schompus geslapen en waren om 7 uur klaar wakker, we hebben samen heerlijk ontbeten en zijn een uur of 9 richting Potsdam gefahren op onze fahrrad ongeveer 12 km vanaf de camping. Het is goed fietsen daar, redelijk vlak en veel fietspaden. In Potsdam kwamen we aan bij het station, daar was een groot winkelcentrum zoiets als Hoog Catarijne in Utrecht, daar zijn we eerst maar even doorheen gelopen om een cartreader aan te schaffen die Ittie was vergeten mee te nemen ;-). Daarna hebben we een soort van fietsroute gevolgd door Potsdam heen langs de meeste bezienswaardigheden, door veel parken, een prachtige tocht. In de Brandenburger strasse ( de winkelstraat) een grande Capucino gedronken en toen weer terug gefietst naar het station. Daar hebben we in het winkelcentrum nog wat boodschappen gedaan en zijn toen weer naar de camping gefietst, aankomst 17:30. Het was een mooie dag, ca 35 km gefietst. Morgen wil Ittie naar Berlijn.

Dinosaurus bij het hauptbahnhof in Potsdam

In een park in Potsdam

De Glienicker brug Potsdam

De Russische colonie
Een Windmolen in Potsdam
Kasteel Sanssouci in gelijknamig park

Dag 3, Zondag 31 Augustus, 2008

Vanmorgen om 10:18 de bus gepakt naar Potsdam, volgens de eigenaar van de camping konden we bij de buschauffeur een 3 dagenkaart halen voor Berlijn, de goede man wist echter van niets. Ittie dacht dat hij haar voor de gek hield en zei steeds, du machst spass, tot de chauffeur er haast wanhopig van werd, hij zei oplaatst ga maar zitten dan leg ik het later wel uit. Toen we een zitplaats hadden gevonden hoorden we hem verzuchten mann, das wurth nog eine lange tag. Toen we in Potsdam aankwamen heeft hij ons gewezen waar we de kaarten konden halen en we hoefden niets te betalen voor de reis, Ittie blij. Dus op het haptbahnhof een drie dagen kaart voor Berlijn gekocht en met de trein naar Berlijn gefahren. Daar aangekomen hebben we eerst een cittytour genomen met een sightseein bus, we zouden de hele rit eerst uitzitten om ons te orienteren maar toen we bij Checkpoint Charlie aankwamen was Ittie niet meer te houden en zijn we uitgestapt. Op de foto met de bewakers, stempels in ons paspoort gekregen en twee bontmutsen gekocht. Het is indrukwekkend om te zien hoe die muur dwars door de stad heeft gelopen, er stond een houten schutting met allemaal foto's van hoe het was, dat gaf op zich al een beetje het idee van een muur. Met een dubbele rij stenen in de bestrating is nog precies te zien waar de muur heeft gelopen. Toen eindelijk onze bus weer langskwam zijn we weer ingestapt en hebben de tour afgemaakt, bij de Gedachtniskirche bleef de bus een half uur staan dus hebben we daar ook nog even rondgelopen. Daarna terug naar het station. Daar hebben we de trein naar Alexanderplein genomen omdat we voor Martin even moesten kijken of de winkel waar zijn antieke klok wegkomt er nog was in de Muntzstrasse, helaas zit daar nu een kledingwinkel in. Een foto gemaakt van de gevel en toen weer naar het hoofdstation, daarna met de trein naar Potsdam en met de bus naar de camping, nu kostte dat 2,40 per persoon ;-). om een uur of 7 waren we weer op de camping. Morgen weer naar Berlijn, dan gaan we de bezienswaardigheden wat nader bekijken.

Hauptbahnhof Berlin

Checkpoint Charlie

Stempels in onze paspoorten

Ittie stapt over de voormalige muur