Dag 21, Woensdag 4 Oktober, 2006

Weer op tijd op gestaan vanmorgen, langs de camperservice gereden, de watertank gevuld, de vuilwatertank geleegd en omgespoeld en de camper even afgespoten met een hogedrukspuit die daar ook bij was, nette service van die camping. Nadat we betaald hadden zijn we de autostrada opgereden richting Genua. Na zo'n 300 km autostrada, we zaten inmiddels weer aan de westkant van Italie zijn we weer het binnenland ingereden door de Apenijnen, weer een prachtige landschappelijke route, het ging eigenlijk alleen maar omhoog. Bij het dorpje Cervarezza hebben we de camping Le Fonti gevonden die het hele jaar open is. We staan nu met de camper bovenop een berg met een prachtig uitzicht over het dal en de Pietra di Bismantova een soort tafelrots die vlak bij het stadje Castelnovo ne' Monti ligt, kortom een schitterend uitzicht als je 's morgens je deur uitstapt, zie foto's. De hele camping ligt bezaaid met kastanjes die je kunt eten, in het dorp koop je die voor 5 euro per kilo en hier liggen ze voor het oprapen, je begruipt, gelukkiger kun je Ittie niet maken. Naast de camper zijn ze bezig het tereintje wat te vergroten met een grote graafmachine, volgend weekend komt hier een camperclub en ze moeten dus wat extra plaatsen creeren. Ze staan paaltjes in de grond te heien dus erg rustig is het hier niet, ik hoop niet dat ze hier morgenvroeg om 7 uur weer staan. Ittie heeft een van de werklui gevraagd of ze een pakje shag voor haar willen meenemen uit het dorp als ze morgen weer komen.We zijn 's avonds even naar de receptie gelopen, Ittie had Nassi Goreng gemaakt en we hebben de eigenaar even een prakje gebracht. Onderweg hebben we dus kastanjes gesprokkeld, volgens mij hebben we wel 5 kilo, we gaan morgen eens proberen hoe je die klaar moet maken, je kunt ze koken of roosteren, is wel weer een uitdaging. We waren net weer bij de camper terug toen een van de werklui op een quad aan kwam scheuren en Ittie haar pakje shag bracht, goede service, waarschijnlijk als goedmakertje voor de overlast.

Uitzicht vanaf de camping

Tamme kastanjes

En nog meer kastanjes

Dag 22, Donderdag 5 Oktober, 2006

We hebben het plan opgevat om vandaag maar eens een kaasfabriek te bezoeken, deze streek schijnt bekent te staan om zijn melk en parmezaanse kaas (we zitten hier vlak bij Parma). Dus dapper naar de bushalte gelopen, de volgende bus kwam pas over een uur dus heeft Ittie haar duim opgestoken, na 3 seconden had ze al een lift geregeld, een Italiaans vrouwtje wilde ons wel meenemen. De campingbaas had ons verteld dat we naar Monteduro moesten en daar een fabriek bezoeken maar Monteduro waren we in 3 seconden door, we zijn toen maar doorgereden naar Castelnovo ne' Monti, dat was tenminste een grotere stad. Maar daar was geen kaasfabriek, eerst maar een tourist information gezocht en daar overladen met informatie maar allemaal in het Italiaans, engels is hier een probleem in deze hoek kennelijk. We snapten er dus geen jota van. Toen zijn we richting de tafelberg gelopen maar daar hebben we halverwege ook maar van afgezien, dat was nogal een eind lopen en dan bergop. We zijn toen maar naar een suppermarkt gelopen en hebben daar wat Parmezaanse kaas en salami hier uit de streek gekocht en zijn toen op de bus gaan wachten, zo'n 3 kwartier. Het openbaar vervoer is hier zeer slecht, de hele dag rijden er bijna geen bussen en dan komen er 12 in een keer. Het hele busstation was afgeladen met schooljeugd en in een kwartier tijd stopte de ene bus na de andere, soms wel 3 tegelijk, dat was voor ons dus leuk uitzoeken welke bus we moesten hebben temeer omdat hier geen hond engels spreekt. We lieten de buschauffeurs maar een kaartje van de camping zien en op een gegeven moment hadden we beet. Ik wilde betalen maar volgens mij had de chauffeur geen zin in gedoe en hij zij ga maar zitten. We zijn dus gratis terug gereisd naar de camping, Ittie haar dag weer goed. Vanavond gaan we uit eten in het restaurant van de camping, de eigenaar heeft ons wat locale gerechten aanbevolen en ze doen het restaurant speciaal voor ons open. Ik ben benieuwd, lijkt me wel leuk.

We zijn uit eten geweest en het was heerlijk, locale gerechten geproefd en genoten, we zaten natuurlijk maar samen in het restaurant, de kachel was net aan (het is best fris hier boven op de berg). Maar het eten was goed. In het donker met zaklamp terug naar de camper gekluunt en voor we op bed kropen hebben we de kachel maar even aangezet, dat wilde eerst weer niet want natuurlijk waren de batterijen van de ontsteking weer op, maar uiteindelijk werkte alles en toen was het snel behaaglijk. We hebben nog even tv gekeken, we hebben ontvangst hier en konden prison break zien. Morgen gaan we weer verder.