Dag 11, Zondag 24 September, 2006.

Vanmorgen een beetje op tijd vertrokken en de autostrada genomen richting Pompeii, de hele reis ging voorspoedig op de laatste 10 km na. Dat ging langs de kustweg over de bergen en stond helemaal vast, km voor km kwamen we echter dichterbij onze camping in Sorrento en uiteindelijk reden we de ingang voorbij, ik moest rechtsaf slaan en meteen 180 graden draaien, dat red ik dus nooit met onze draaicirkel. We zijn dus maar even doorgereden en verderop op een V splitsing op zijn italliaans gedraaid. Van deze kant lukte het wel het pad op te komen, het ging meteen steil naar beneden en ik heb nog een keer achteruit moeten steken in een anderen haarspeld bocht. Het office staat midden op de camping en het is allemaal wat krapjes hier, maar een jongen die Valentino heet en op Jimmy lijkt heeft ons een plekje aangewezen, redelijk vlak en vlak bij het zwembad, Ittie had Valentino wat foto's laten zien van haar kinderen en kleinkinderen en hij vond het schitterend dat we een zwart en een wit kleinkind hebben. Hij had namelijk zelf ook een blank kind. Hij liet de foto's aan al het personeel van de camping zien. Het is bloedheet hier en het blijkt een schitterende camping te zijn. We hebben s'middags even gezwommen in het zwembad, even in de zon gelegen op een strandstoel en zijn toen nog even via een trap afgelaald naar het vissersdorpje Sorrento aan de zee. Schitterende omgeving hier maar vergeven van de duitsers. Volgens mij zijn we wel de enige nederlanders op de camping, dus dat hebben we eindelijk voormekaar. Ik kijk er naar uit om morgen Pompeii te gaan bekijken.

Ons plekje op de camping

Vanaf de strandstoel bij het zwembad

Uitzicht vanaf de camping met de Vesuvius

Dag 12, Maandag 25 September, 2006

Pompeii, we zijn om 9 uur gaan lopen naar het station, zo'n 20 minuten lopen dus we wilden de trein van 9:37 halen. Na wat zoeken het station snel gevonden en we wilden kaartjes halen. Toen kwam Ittie er achter dat ze haar portemonee had vergeten in de camper. Ik had mijn beurs wel bij me en ik heb ook een pinpas van de postbank maar ik wist de pincode niet meer want ik gebruik dat ding nooit. De pincode staat wel op mijn PDA maar je raad het al, die lag ook in de camper. We hebben maar besloten om terug te lopen en de portemonee op te gaan halen, ik ken Ittie, dat zit haar dan de hele dag niet lekker dus maar weer gaan lopen. Uiteindelijk een uur of elf zaten we dan toch in de trein naar Pompeii. De opgraving ligt vlak bij het station dus dat was meegenomen. Kaartjes gekocht en een boekje met een plattegrond van de oude stad. Vermoedelijk is Pompeii opgericht in de zevende eeuw voor Christus door de Etrusken. In het jaar 62 na Christus werd de stad getroffen door een aardbeving die grote schade aanrichte. Men was nog vollop bezig met de herstelwerkzaamheden toen in het jaar 79 n.c. de Vesuvius uitbarste en de stad bedolf onder een 6 meter dikke aslaag waarin de meeste bewoners door verstikking om het leven kwamen. Pas tussen 1594 en 1600 werden de eerste overblijfselen van de stad weer ontdekt bij het graven van een aftakkanaal van de rivier de Sarnus. We hebben er een paar uur rondgelopen, alle muren staan zowat nog overeind zodat je echt door de straten loopt van een stad van 2000 jaar geleden over de orginele bestrating. Sommige gebouwen kun je ook in en de daken zijn ze hier en daar aan het reconstrueren. Je kunt je een goed beeld vormen van wat hoe de mensen in die tijd leefden en wat hun is overkomen. Dingen als badhuizen, Theaters en het Anfitheater zijn voor een groot deel intact. De opgravingen zijn nog altijd bezig en een paar stukken van de stad liggen nog bedolven. We hebben onze ogen uitgezien, zeer de moeite waard. We hebben nog even overwogen om de Vesivius er achteraan te doen maar de batterij van de fotocamera was leeg dus dat gaan we morgen dan maar doen.

Porta Marina De toegangspoort van Pompei

De Basilica

Zomaar een straat

Muurschilderingen
De Grande Theater
Een bar
Een korenmolen uit een bakkerij
Een bijna intact badhuis
Het Amfitheater

Klik hier voor een paar reconstructies van Pompeii