Onze vakantie naar Frankrijk

Dag 1, Woensdag 15 september, 2010.

Vanmorgen toch weer vroeg uit bed en na nog wat gedoe, Fietsenrek op de trekhaak, fietsen er op, lampje vervangen van fietsenrek, olie gepeild, olie bijgevuld, bandenspanning gecontroleerd en getankt zijn we om 9 uur vertrokken. Na ongeveer een uur hield onze radio er mee op, als je hem aandeed speelde hij 10 seconden en stopt dan, alles brand wel maar geen geluid. Dus maar op een parkeerplaats, de radio er uit, meten, heb ik maar 5,5 volt op de voeding. Zekeringkast open, zekering vervangen en toen deed hij het weer. Verder ging alles goed. Ittie heeft hereden tot Venlo, daar hebben we bijgetankt en zijn toen in 1 ruk doorgereden naar Geisenheim, camping Geisenheim am Rein vlak bij Wiesbaden, de laatste drie kilometer stau omdat ze met de weg bezig zijn. Om hier te komen moesten we de Rein oversteken, tom tom zei over 400 meter rechtsaf maar in geen velden of wegen een brug te bekennen, er was wel een afslag en voor we er erg in hadden stonden we op een veerpont, voor dat ik de auto op de handrem had voeren we ook al, (of heet dat hier rijden). De conducteur kwam langs Ittie vroeg om een retour maar we konden alleen een enkele reis kopen voor 4,80 euro. Ik zei tegen Ittie, een brug is voordeliger, maar Ittie vond het niet duur dus viel het wel mee. We staan nu op de camping op zo'n 15 meter van de Rein met de neus naar het water, het is 4 uur, Ittie is de hort op en ik werk de homepage bij. Ittie kwam terug van de hort met een Engelsman (VW T5) en twee duitsers (VW T3). De Engelsman kreeg het bed in zijn camper niet meer uitgeklapt, Ittie had gezegd dat ik Engeneer was en het wel op zou lossen, hij had vanacht in het bovenbed gelsapen en zijn vrouw tussen de voorstoelen. Het bleek dat ze het bed te ver hadden ingeklapt en er stond te veel spanning op de hendel. Dus even kwaad maken en het werkte weer. Engelsen blij, die kunnen vanacht weer naast elkaar liggen. Ze hebben zelf een wc gemaakt bestaande uit een houten kistje met een kussen op het deksel en een emmer er in. Ze hebben er een losse wc bril bij en overdag gebruiken ze hem als poef. Slimme jongens die Engelsen. Lekker gegeten, het is nu 18:15 en nog 19,5 graden buiten, schitterend weer. Vanavond niet te laat op bed, morgen gaan we door de pas naar Saint Gervais onder het meer van Geneve langs.

Op de Veerboot
De T3 van de Duitsers (met Douche)
Onze T4 am Rhein

En de T5 van de Engelsen

Dag 2, Donderdag 16 september, 2010.

Vanmorgen om 8:30 reden we van de camping, we hebben de veerpont niet meer gezien want we zaten al aan de goede kant van de rijn. In geheel duitsland zijn ze met de wegen aan het donderen dus we hadden vrij veel wegwerkzaamheden, tomtom waarschuwde ons regelmatig voor 25 tot 36 minuten vertraging. De stau onderweg viel echter mee. Al met al om een uur vier kwamen we bij de pas aan, die ging gelijk met zo'n 9% omhoog, het eerste stuk lukte net nog in de drie maar al gauw moest ik terug naar de twee, dus met een gangetje van 40 km/u naar boven. Halverwege begon de temperatuur van de motor op te lopen dus de raampjes open en de kachel aan. Temperatuur zakte weer iets. Daarna begon hij weer op te lopen dus heb ik een parkeerplaats opgezocht, de motorkap open en kijken of de fan wel draaide, er zitten er twee stuks in die auto maar geen van beide draaide. Ik zoeken om de temperatuursensor om die eventueel door te verbinden, bleek dat de stekkers van beide ventilatoren gewoon los lagen. Stekkers er weer opgepielt (au heet). De motor weer gestart en de temperatuur liep gelijk weer naar beneden. Verder zonder problemen naar boven gekacheld. Deze pas is dus niet geschikt voor de wintersport als we dan met 4 man en volle bepakking (lees 6 treetjes bier) naar boven moeten vrees ik dat er twee man uit moeten om te duwen. Naar beneden ging een stuk gemakkelijker en om 17:00 uur waren we in Chamonix, wat is het hier groen! Het landschap is geweldig hier, het weer kan iets beter. We hebben heerlijk gegeten, een stukje gelopen en zitten nu in de camper, Ittie heeft internet op haar smartphone dus daar heb ik geen kind aan, ik werk de website bij en probeer de eerste pagina vanavond online te zetten. Het is nu 21:00 en het regent hier ;-]

Omhoog bij de pas op, 9%

Bijna bovenop de pas

En weer naar beneden
Op de camping in Chamonix
Lekker eten na een vermoeiende rit.

Dag 3, Vrijdag 17 september, 2010

Het heeft de hele nacht geregend en toen we om een uur of 8 opstonden regende het nog steeds, geen berg te bekennen, we hadden net zo goed op de Drentse hei kunnen staan. We zijn toch maar richting Le Bettex gereden helemaal naar boven maar alles was dicht, ook de gondels werkten niet zodat we niet naar Freddie konden, had ook niet veel zin denk ik want het was mistig. Het vrouwtje van Claude Penz was wel in de winkel aan het inventariseren dus Ittie erheen, 'Ik wil ski's huren for wan week en I want diskount'. Ze herkende Ittie natuurlijk meteen. Ittie heeft ze uitgelegd dat ze flip over zonnebrillen van Polaroid moeten gaan verkopen. De winkel was trouwens helemaal leeg, alle handel was er uit. Ik ontdekte dat er een weg liep op de plaats waar wij altijd naar de le Bettex toe skieën, heel vreemd, en de groene piste waar we altijd het laatste stuk vanaf gaan was nu groen en er staan wegwijzers en hekjes. Ook hebben ze een speeltuin midden op de piste gemaakt waar we nu dus omheen moeten skieënHet was jammer van het slechte weer, de foto's zijn niet wat ze hadden kunnen zijn, maar sjit happens.
Daarna zijn we naar Les Gorges du Fier gereden op zo'n 10 km van Annecy. Een mooie rit binnendoor met weer het nodige klim en klauterwerk (temperatuur blijft geweldig constant) Die Gorges was wel de moeite waard, een rivier die de bergen helemaal heeft uitgesleten en nu zo'n 26 meter onder de loopbrug doorstroomt, zie foto's, ik had hier een folder van meegenomen uit ons wintersport huis afgelopen keer. Toen we daar waren uitgelopen zijn we naar Thonon gereden zo'n 85 km verder, dit stadje ligt aan de onderzijde van het meer van Geneve. Op de camping heb ik ons gaspedaal even losgehad en geolied want we moesten het gas zowat met twee voeten intrappen .en de verlichting van het fietsenrek deugde niet helemaal, er mot tzt een nieuwe stekker op de auto maar voorlopig werkt het weer, het kostte wel wat moeite om de multimeter terug te vinden, we hebben alle kastjes leeg gehad, in alle kratten gekeken en net toen we besloten hadden dat hij dan wel weg zou zijn kwam Ittie tot de ontdekking dat we nóg een kastje hadden en daar lag hij zo voor het grijpen. Ittie heeft weer heerlijk gekookt (zuurkool stamppot) en de was gedaan. Morgen gaan we die plas van Geneve eens nader bekijken op de fiets.

Ittie legt uit dat ze Flipover zonnebrillen moet gaan verkopen

Het laatste stukje skiepiste voor Le Bettex.

Gorges
Het loopbruggetje
het water is 26 meter onder ons
Een gezicht uitgesleten in de rotsen