Dag 9 Zondag, 8 Augustus, 2004.

Na een heerlijk ontbijt in het hotel vanmorgen zijn we vertrokken in de richting van Zagreb, via de toeristische route. Wat is Kroatië een schitterend land! We zijn de hele dag door de bergen gereden over 80 km wegen, en we hebben onze ogen uitgezien. Dit is een van de mooiste landschappen die ik tot nu toe gezien heb, en niet bepaalde stukjes maar het hele land door. We zijn van Varazdin doorgereden naar het eiland Krk, waar het volgens Marcelle (Ittie haar dochter) ook heel mooi moest zijn, en dat klopt. Het is hier aan zee een stuk warmer nog dan in het binnenland, als je een arm optilt loopt het zweet je al bij alles neer. Maar het schijnt in Nederland ook heet te zijn.Het eiland is te bereiken via een tolbrug. We hebben op het eiland in het plaatsje Krk een camping gezocht, hebben de tent opgezet en zijn 's avonds het dorp even ingelopen, dik feest hier, het lijkt salou wel. allemaal marktkraampjes, kermis, bandjes die spelen en een hoop jongelui. Het dorp op zich is schitterend, oude huisjes in hele smalle straatjes, de keitjes die in de straat liggen zijn spiegelglad gesleten van het er overheen lopen door de eeuwen heen. Er staan nog verdedigingswerken uit de Romeinse tijd. Een bezienswaardigheid dus. Toen het begon te regenen zijn we weer de bult op geklauterd naar de camping en hebben nog even lekker in de tent gezeten te borrelen. Straks weer lekker slapen na een mooie dag.

Zomaar wat uitzichten

Dit hebben we de hele dag gezien

Jammer dat het wat triest weer was

Het dorp vanaf de camping De haven met de markt Smalle straatjes
Verhip, daar is mijn zeemeermin weer Smalle straatjes Het kerkje met Engel i.p.v. een haan

Dag 10 Maandag, 9 Augustus , 2004

Ittie was vanmorgen al vroeg de tent uit om ontbijt te maken want ze vond het veel te warm om op bed te liggen, mede door het lawaai vannacht tot 4 uur omdat er feest was in het stadje. Na het ontbijt hebben we spullen ingepakt en gingen we bepakt en bezakt, kompleet met parasol naar het strand. Nou dat viel even tegen, ze hebben hier geen zand maar een kiezelstrand, alleen waren die kiezels een halve meter in doorsnee. Op sommige plaatsen hebben ze betonnen terrassen neergelegd waar je op kunt zonnen, en via een trapje kan je dan het water inklimmen. Het water was niet echt warm maar wel lekker en mooi helder. Ik heb de parasol klem gezet tussen een paar kiezels en we hebben het er uitgehouden tot een uur of elf en toen waren we het zat (we zijn sowieso al geen strandmensen). We zijn nog even naar de supermark gelopen om brood te halen, en daarna zijn we bij de tent gaan zitten onder de parasol. Aan het eind van de middag als het niet meer zo heet is gaan we nog even het dorp in.

Om een uur of vijf zijn we weer het dorp ingelopen, we moesten nog een paar kabelschoentjes kopen om de autoradio te repareren (die Klaas had gesloopt), hij had geen spanning meer en ik denk dat er ergens nog een verdwaalde zwevende zekering zit die niet te vinden is. Ik ga dus maar een bypass maken. We vonden een elektra winkeltje, en die vrouw snapte meteen wat we nodig hadden. Toen zijn we het stadje Krk gaan bekijken, Het oude centrum is een oude vesting waarvan een deel van de muren nog overeind staat. De straatjes zijn belegd met kleine keitjes, zoals een oude Romeinse weg. Het is onvoorstelbaar hoe ze al die huisjes bij de berg op hebben gebouwd en iedereen heeft ook nog zijn eigen tuintje, er hangen hier zelfs pompoenen aan de bomen. Ittie heeft een paar skandalen gekocht en haar eerste halve liter bier gedronken. Daarna weer teruggeklauterd naar de camping en de autoradio gefikst. (hij doet het weer Klaas). 'S avonds begon de herrie uit de stad weer, gisternacht is de muziek doorgegaan tot een uur of 4, wij dachten 'dat is een feestje dus eenmalig' maar nu begon het weer, je moet je het als volgt voorstellen: Als je midden op een kermis staat dan moet je je ogen dichtdoen en je voorstellen dat je in een tentje ligt en probeert in slaap te komen. Dus om twee uur is Ittie naar de receptie geweest om eens te informeren of dat normaal is, het blijkt dat ze hier een keer per jaar feest hebben en dat duurt 4 dagen lang, nog twee nachten te gaan dus. En ze kunnen er niets aan doen want het is hun feest zeggen ze. Morgenvroeg zijn wij dus weg, net als onze buren. Wij waren toch al van plan om verder te trekken maar het was wel leuk om te zeggen dat we gingen vanwege de herrie. Morgen gaan we richting Iestrië.

Het betonstrand van Krk

Wel een mooie omgeving

De bodem door het heldere water heen

De weg van de camping naar de stad De kerktoren Nog meer straatjes