Dag 5 Woensdag, 04 Augustus, 2004.

Vandaag zijn we met July en klaas naar de markt in Tata geweest, Op de parkeerplaats stond een trabantje met een oud vrouwtje er bij die we even mochten bekijken en waar Ittie even in mocht zitten. Een liter roundup gekocht voor 12 euro. Daarna zijn we naar en grote supermarkt geweest die 24 uur per dag open is, heb ik een mooi tasje gekocht voor de digitale camera voor 9 euro, inclusief statiefje en lens cleaning set. We hebben nog even een meer bekeken in de omgeving en toen zijn we naar een zus van July gereden die een huis heeft gekocht in Tata, en lieve gastvrije vrouw, waar we een lekker bakje koffie hebben gedronken. Daarna terug naar de camping en lekker gerelext. Morgen een zware dag, morgen gaan we naar Boedapest.

Ittie in een Trabantje

Het huis van Gerda

Meertje bij Tata

Dag 6 Donderdag, 05 Augustus, 2004

Klaas heeft ons na het ontbijt naar het station gereden en we hebben de trein naar Boedapest genomen. Op voor het loket stonden wat jongelui uit nederland met een hoop humor, een van die jongens kwam in de trein naast mij zitten en vroeg of ik Wubbo Ockels was, toen dat niet zo bleek te zijn vroeg hij, dan toch wel een broer van hem zeker? Toen ik ook daar ontkennend op antwoordde vroeg hij hoopvol, Andre Kuipers dan? In Boedapest aangekomen stonden we op het perron, en vroegen ons af waar het centrum zou zijn, achter het loket zat een sukkel die geen Engels en geen Duits sprak en ook geen enkele moeite deed om ons te helpen. We wilden een kaart van de stad kopen en vroegen bij een kiosk, toen we vroegen, doe joe speek englies, schudde ze haar hoofd en ging een andere kant op zitten te kijken, dus Ittie zei, krijg jij effe lekker de hik. Met kunst en vliegwerk uitgevlooit dat we de metro richting centrum moesten nemen.Daar aangekomen werden we notabene door een paar Fransen gewezen op een informatie centrum. Daar hebben we een goede stadsplattegrond gekocht en zijn we gaan lopen. Het is wel een mooie stad, prachtige gebouwen en bruggen (zie foto's). We zijn met een treintje de berg op geweest voor een paleis of zo (we kunnen de borden niet lezen) met een mooi uitzicht over de stad. We zouden weer naar beneden lopen maar het was zo heet dat we de trein maar weer hebben genomen, we moesten de brug ook nog weer over wandelen. We hebben daar kaarten gekocht, op een terrasje ingevuld en in een brievenbus gemikt. Uiteindelijk zijn we weer naar de Metro gesjokt, en op het station het juiste perron weer uitgezocht, er stonden twee bewakers op het perron die wel vriendelijk waren. Ittie kreeg een sigaret aangeboden en heeft voor die man een shagje gedraaid, daar stonden ze vol interesse naar te kijken want shag kennen ze daar niet. Maar wij zijn er wel over uit dat je voor de vriendelijke mensen niet naar Hongarije hoeft te gaan want die moet je daar met een lampje zoeken. Wat een chagrijnen. In een winkel word je het wisselgeld en de bon zowat achterna gesmeten. negen van de tien mensen die je op straat iets probeert te vragen lopen je straal voorbij. Wij hebben het wel gezien hier. Ittie had met Klaas afgesproken dat we hem zouden bellen wanneer we op het station waren, maar dan mocht hij de telefoon niet opnemen, (kost geld hé) Dus we hadden in de trein, toen we er bijna waren Klaas gebeld, een paar keer over laten gaan en weer opgehangen. Toen we op het station stonden begon het te regenen en belde Ittie Klaas nog een keer omdat we niet zeker wisten of Klaas het berichtje wel had doorgekregen, maar toen nam hij de telefoon wel op. Ittie zei alleen "niet opnimmu kloot" en hing meteen weer op, waarschijnlijk een van de kortste telefoon gesprekken ooit 4 seconden. Maar klaas was al onderweg en kwam al snel aanrijden. We hebben wel gelachen Ittie en ik maar we gaan niet meer naar Hongarije, Het is een mooi land maar jammer dat er Hongaren wonen. We zijn allebei keikapot dus hebben we besloten om er hier nog een dag aan vast te knopen, gaan we morgen met Klaas, July en Jellie naar Slowakije (dat landje links en rechts van de snelweg)