Onze vakantie naar het oosten

Dag 1 Zaterdag, 31 Juli, 2004.

Vanmorgen half acht vertrokken vanuit Leeuwarden en met twee bussen afgezet richting Apeldoorn, we moesten eerst mijn Hamer bus afleveren aan de zaak. (ik krijg een nieuwe). Na een bakje koffie bij Hamer zijn we gaan rijden richting Duitsland. Het duurde een paar kilometer voordat Ittie wilde luisteren naar onze routeplanner, maar toen ging het toch goed. Vlak voor de Duitse grens de tank nog volgegooid want diesel is in Duitsland niet te betalen. Het was lekker rustig op de weg, en we zijn lekker doorgetuft (met een tankpauze en een rust pauze) naar een plaatsje onder Dresden, Paulsdorf. Hier hebben we onze eerste camping opgezocht, een mooie nette camping aan een stuwmeer, alle caravans hebben hier van die sneeuw daken dus is het hier
's winters waarschijnlijk wit.Tent opgezet, koud biertje en een borrel gedronken, Macaroni gegeten en toen een slag over de camping gewandeld. Nu  nog even dit dagboek bijwerken en dan straks lekker de tent in, het koelt nu lekker af dus dat lukt wel met slapen.

Op doorreis door Dresden

De tent staat, tiet voor un pilsku

Het stuwmeer aan de camping

Dag 2 Zondag, 1 Augustus , 2004

Vanmorgen vroeg wakker vanwege luidruchtige Duitsers die uit de kroeg kwamen met iets te veel schnaps achter de kiezen. Ittie heeft een lekker ontbijtje klaargemaakt met eieren en spek. Na het eten hebben we de tent ingepakt en zijn we maar weer verder gaan rijden, doel een plaatsje onder Praag, Vrané nad Vitavou ( vraag me niet hoe je dat uitspreekt). Tussen Duitsland en Tsjechië kwamen we een heuse grens tegen met douane en politie, wachttijd soms twee uur volgens de anwb. Gelukkig was het niet druk en na een snelle blik in onze paspoorten konden we doorrijden. Bij het grens wissel kantoor moesten we nog een Autobahn vignet kopen, 6 Euro voor tien dagen, die hebben we op de voorruit geplakt en toen weer verder.Onderweg vlak over de grens kwamen we  een leuke markt tegen waar we even overheen zijn gelopen. Die bleek bemand te zijn door opdringerige Chinezen die ons sigaretten probeerden aan te smeren, als ze niet zo gezeurd hadden, hadden we misschien wel wat gekocht.Onze routeplanner Eva heeft ons een leuke route dwars door Praag verzorgd en ons zonder problemen op de plaats van bestemming gekregen. Zo'n routeplanner (Tomtom 3) werkt echt perfect, scheelt een hoop gezoek op kaarten en geruzie, een aanrader voor mensen met toch al niet een best huwelijk. Ik rijd ontspannen rond, Ittie kijkt lekker uit het raam en Eva verteld je vriendelijk wanneer je een afslag moet nemen. In het dorpje aangekomen was het nog even zoeken naar de camping, want Eva kent van europa alleen de hoofdwegen.maar uiteindelijk toch gevonden. De tent stond net en toen begon het te regenen, ik zit nu in de tent het dagboek bij te werken en ik moet kappen want het begint te spatten. 'S avonds na het eten zijn we nog even wezen wandelen en hebben we het station opgezocht vanwaar we morgenvroeg de trein naar Praag nemen..

Ittie op de markt met Chinezen bij de grens